Ajankohtainen sana

Raamattu

Raamatun opetuksien, profetioiden ja ajan merkkien valossa voimme nähdä ja ymmärtää Herran Jeesuksen tulemuksen olevan lähellä.

"...itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa" (1. Tess. 4:16-17).

Hetket ennen Jeesuksen tulemusta ovat Raamatun ilmoituksen mukaan "vaikeita aikoja". Paavali – Herran apostoli – profetoi: "...tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja" (2. Tim. 3:1).

Näinä vaikeina aikoina jokaisesta ihmisestä ja jokaisen ihmisen sielun pelastumisesta ja iankaikkisuusosasta käydään kovaa taistelua ja kamppailua.

Uskosta osattomien näyttää olevan yhä vaikeampaa ja vaikeampaa kääntyä Herran puoleen kokosydämisesti. Myös monilla niistä, jotka ovat jo tulleet uskoon, näyttää olevan vaikeuksia säilyä uskossa ja vaeltaa ehyellä ja vakaalla sydämellä uskollisesti, totuudessa ja valkeudessa Herran seurassa.

Samaisiin Jeesuksen tulemusta edeltäviin päiviin liittyen Paavali profetoi myös: "...aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin" (2. Tim. 4:3-4).

Myös Jumalan seurakunnilla on ajassamme suuria ongelmia. Moninaisen synnin tulvan ja maailman ja maailmallisuuden paineen keskellä yhdenkään seurakunnan ei ole helppo pitäytyä Jumalan sanan mukaisessa vaelluksessa, elämässä, puhtaudessa, julistuksessa ja opissa. Synti, himojen ja korvasyyhyn mukainen vaellus ja maailma eri muodoissaan näyttävät – ikään kuin vain aivan väkisin – tunkeutuvan ja murtautuvan Herran seurakuntien keskelle.

Erilaiset kompromissit valkeuden ja pimeyden välillä, monien sanan vastaisten asioiden hyväksyminen ja suvaitseminen ja moninainen välinpitämättömyys ovat koko ajan lisääntyvää, murheellista ja synkkää todellisuutta. Myös monenlaiset ihmismielipiteet, -näkemykset ja -vaatimukset näyttävät saavan jatkuvasti yhä enemmän jalansijaa ja hallintavaltaa Herran kansan keskellä.

Ovatpa vielä monet Raamatun totuudet joutuneet ajassamme jopa eriasteisen naureskelun, vitsailun, ivan ja herjan kohteeksi – Herran seuraajiksi tunnustautuvien keskuudessa. Aika, jossa elämme, on vaikea ja paha. "Katso, Herran sana on tullut heille pilkaksi, ei se heille kelpaa" (Jer. 6:10).

Jumalan kansan tila on monin tavoin samankaltainen kuin oli Jumalan kansan tila tuomarien ajan Israelissa. Silloin "...jokainen teki sitä, mikä hänen omasta mielestään oli oikein" (Tuom. 21:25). On lyöty laimin apostoli Paavalin kehoitus: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on" (1. Kor. 4:6).

Herran kansan huonosta tilasta huolimatta seurakuntien johtajat ja vastuulliset näyttävät kuitenkin olevan ajassamme yhä haluttomampia ja voimattomampia puuttumaan osalleen tulleen lauman keskellä Jumalan sanan ja tahdon vastaisiin asioihin ja oikaisemaan heille uskotun lauman suuntaa (1. Piet. 5:1-4).

Vaelletaan syvässä itsepetoksessa, sekä yksilöinä että seurakuntina. Olemme menettäneet ja kadottaneet paljon siitä hengellisestä näkökyvystä, raittiista Jumalan pelosta ja pyhästä elämästä, joka menneiden aikojen pyhillä on ollut.

Taivas itkee. Jumalan Henki on murheellinen. Jeesuksen tulemuksen aattohetkissä Herran kansa nukkuu, vaikka sen erityisesti juuri nyt pitäisi valvoa, puhdistautua ja valmistautua ylösottoon ja kohtaamaan saapuvaa Mestaria ja Kuningasta. Kristus, Ylkä, murehtii ja tuntee tuskaa uskottomuudessa rypeävän morsiamensa, seurakunnan, tähden.

"Älkää... mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä" (Room. 12:2).

Kristus haluaa, kaipaa ja odottaa edelleen omiltaan ja seurakunnaltansa kuuliaisuutta ja uskollisuutta. Älkäämme mukautuko tämän maailmanajan mukaan. Synnin palkka on edelleen kuolema (Room. 6:23) ja maailman ystävyys on nykyäänkin vihollisuutta Jumalaa vastaan (Jaak. 4:4). Vaikka aika ja ihmisten mielipiteet, mieltymykset ja vaatimukset ovat muuttuneet ja muuttuvat jatkossakin, Jumalan tahto, pyhyys ja vanhurskaus eivät muutu.

"Astukaa teille ja katsokaa ja kysykää muinaisia polkuja, kysykää, mikä on hyvä tie, ja vaeltakaa sitä, niin te löydätte levon sieluillenne" (Jer. 6:16).

Uskon edelleen "muinaisiin polkuihin". Jumalan sanan tie on "hyvä tie". Pitäytyminen Raamatun ilmoituksessa ja opetuksissa sisältää vieläkin Jumalan siunauksen. Herra on uskollinen ja voimallinen ja Hän seisoo puhumansa sanan ja lupauksiensa takana. Kaikkia Raamatun opetuksia ja totuuksia on myös uskallettava rohkeasti julistaa ja pitää esillä.

Työntäkäämme ulos elämästämme ja keskuudestamme kaikki se, mikä on pimeyttä ja maailmasta ammennettu. Jeesus sanoo: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois" (Matt. 15:13). Jääköön jäljelle vain Isän istuttamat istutukset.

Ohjelmanumerot, viihde, huvitukset, tanssiesitykset ja -näytökset, näytelmät, teatteri ja rock-musiikki eivät kuulu Jumalan pyhän seurakunnan keskelle, kuten ei mikään muukaan maailman epäpyhiltä alttareilta kopioitu. "...pyhyys on sinun huoneellesi arvollinen, Herra..." (Ps. 93:5). Seurakunnan tehtävä on julistaa Kristusta ja todistaa Hänestä, ei viihdyttää ja huvittaa ihmisiä.

Herra istuu valtaistuimella (Ilm. 4:2). Olemme Hänestä täysin riippuvaisia (Joh. 3:27). Tarvitsemme todellista ja syvää yhteyttä Häneen ja Hänen kanssaan. Löytäkäämme uudestaan rukousalttarit. Tarvitsemme voitelua ja valtuuksia taivaasta, emme mitä erilaisimpia ihmiskonsteja ja menetelmiä. "...saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella" (2. Tim. 4:2), on Jumalan antama ohje Jumalan valtakunnan työhön meidänkin aikaamme.

Saakoon Jumalan kuninkuus, hallintavalta ja pyhyys palata elämäämme ja Jumalan kansan keskelle. Palatkaamme muinaisille poluille. Palatkaamme sanan tielle. Pyhä Henki johtakoon työtämme ja toimintaamme. Hän voidelkoon ja varustakoon meidät pyhän voimansa varustuksella.

Jumala on hyvä ja armollinen Jumala. Hänen tahtonsa ja suunnitelmansa jokaista ihmistä kohtaan on hyvä. Hän rakastaa jokaista ihmistä ja tahtoo jokaisen ihmisen pelastuvan (2. Piet. 3:9).

Sinäkin voit vielä kääntyä Herran puoleen ja tehdä parannuksen synneistäsi. Voit kohdata Herran, kokea syntien anteeksiantamuksen, pelastua, vapautua syntikahleistasi ja saada sydämeesi Jumalalta ns. pelastusvarmuuden, eli sisäisen varmuuden siitä, että olet pelastettu. Voit myös uudistua uskossasi, parantua, täyttyä Pyhällä Hengellä jne. Jumala on "ilmestyksen Jumala" (1. Moos. 16:13) ja "...Herran silmät tarkkaavat kaikkea maata, että hän voimakkaasti auttaisi niitä, jotka ovat ehyellä sydämellä antautuneet hänelle" (2. Aik. 16:9).

Kukaan meistä ei tiedä, paljonko aikaa on ennen Herramme tulemusta, joten älä enää viivyttele, vaan etsi tosissasi, ehyellä sydämellä, Häntä, joka kuoli ristillä sinunkin syntiesi tähden ja joka voi sinun iankaikkisen sielusi pelastaa.

Mikko Ruotsalainen,
Tampere 2008